„Щастливите деца не четат“?!
Наскоро гледах един документален филм
за Найджела Лоусън, една от любимите ми телвизионни готвачи. Животът й
от самото начало е бил сложен: дъщеря е на журналист, който по-късно
става член на кабинета на М. Тачер, майка й пък, наследник на
ресторантска империя, всъщност искала момче и затова не я обичала много.
Найджела пораства като тихо дете, което обаче изведнъж започва да
проявява буйност в училище. В един от разговорите във филма тя споделя,
че е открила четенето като начин за бягство от реалността. "Години
по-късно", казва тя, " открих, че щастливите деца не четат."
В
резултат на този си интерес завършва магистратура по езици и - като
повечето от нас, които искат да се занимават професионално с писане -
решава да стане журналист. Въпреки че се издига в журналистиката, в един
определен момент от живота си написва готварска книга, която се оказва
голям успех. Така от успешната журналистка и академичка става готвачка -
аматьорка, която пише бестселъри с рецепти. Класическа история за това,
как истинският талант си пробива път въпреки обстоятелствата и
обществените очаквание и повлича като виелица всички други умения по
пътя си, за да ги употреби, изразявайки се.
И
все пак... щастливите деца не четат?! Означава ли това, че мнозинството
от децата са щастливи? И ако не са: защо не са открили книгите като
възможност за бягство от реалността? Нима пътят към изкуството
непременно минава през нещастието? Или това се отнася само за децата? И
накрая: защо???
Още
като начинаещ антрополог научих, че въпросът "Защо?" е забранен. Той
може да засенчи полезрението ти, така че да виждаш не реалност, а само
сенки, и едновременно с това може да подхлъзне мисълта ти върху
гладката повърхност на замръзнали културни норми. И все пак твърдението,
че щастливите деца не четяли, направо си крещи въпроса "Защо?" и не
антропологът, а именно четящото дете в мен (било то щастливо или не)
иска отговор.
***
Седнала
съм в чакалнята на общината и се очертава да прекарам около час на
неудобния метален стол, съзерцавайки екрана, на който съобщават кой
номер е на ред. Около мен всички четат. Някои - вестници и списания,
други - романи, а трети - книги със съвети за щастлив живот. До мен е
седнала пълничка жена на средна възраст. Ноктите й са лакирани, облечена
е в черно. Подпухналото й лице се е изкривило в умилително изражение, а
пръстите й прелистват ту напред, ту назад в книгата. Поглеждам
страницата, на която е отворила, и се изгубвам в съвети са щастие и
духовност. Със заповедния си стил ми напомнят почти на самохипноза.
Отмествам погледа си леко засрамено и продължавам да се питам каква е
връзката между четенето и щастието.
Чакайки,
ме обзема скука. Дали и аз да не почета? В крайна сметка защо съм я
мъкнала тая книга в препълнената ми чанта? Поглеждам към таблото - пред
мен има още само 8 души. Може би е по-добре да не чета, че ако си
пропусна реда...
Жената
до мен въздъхва и отново прелиства. Така ли изглежда щастливият човек,
питам се. Не намирам отговор. Дали и аз изглеждам така, докато чета?
Обхваща ме чувство за неудобство. Четенето на обществени места е нещо
неизбежно, ако пътят до работата ти включва безкрайно пътуване с влак.
***
Свърших
си работата в общината, а после си взех метрото за една спирка и се
прибрах. Така и не отворих книгата. Но сега знам, че докато чета,
изглеждам по друг начин. Не прелиствам напред и назад из книгата, а с
нетърпение поглъщам съдържанието й и се оставям да бъда погълната от
него. Също както когато излапвам нещо вкусно сготвено и то става после
част от мен, прочетената книга остава в съзнанието ми. Четенето е един
вид духовно съвкупление, един вид любовна връзка, която -като всички
връзки - е разпъната между две полярности: това, да избягаш, да вземеш,
да заграбиш и егоистично да отнесеш прочетеното към собственото си
съществувание, и това, да обичаш, без да очакваш в замяна и без
потребността да задоволиш собственото си его. И това важи както за
възрастните, така и за децата. Ако щете, ми вярвайте!
0 Коментар(а):
Публикуване на коментар