50 нюанса сиво отегчение? Не и за мен!
Вратата
се отваря рязко и той влиза. Крачката му е дълга, върви леко превит
напред, сивият му зимен балтон е разкопчан, а черният шал му стига до
средата на корема. В едната си ръка носи старомоден касетофон, а в
другата - дървена закачалка за палта, висока почти колкото него. Съблича
се и окача балтона на закачалката, така че половината черна дъска
остава скрита. След това сяда зад катедрата, изважда прояденото чекмедже
на бюрото и го слага пред себе си обърнато с дъното нагоре, където
поставя касетофона.
В
стаята постепенно става тихо. Някой бързо ми подава тетрадката, която е
обиколила класа, за да може всеки да препише домашното.
-
Такааммм. - потрива ръце той. - Нека да проверим домашното. Искам първо
да знам някой намери ли определение на думата "смисъл".
Половината
клас забива нос в чиновете. Другата половина, която е преписала
домашното от мен, ме поглежда въпросително. Аз поклащам глава за "не".
Колкото и да търсих в различни речници, не намерих задоволително
определение на "смисъл".
Затварям очи и "се правя на празно място". Представям си как би изглеждал чинът, ако не бях днес на училище. Визуализирам в съзнанието си празния стол, масата без тетрадката ми и се надявам, че излъчвам спокойствие и... отсъствие.
Затварям очи и "се правя на празно място". Представям си как би изглеждал чинът, ако не бях днес на училище. Визуализирам в съзнанието си празния стол, масата без тетрадката ми и се надявам, че излъчвам спокойствие и... отсъствие.
- Зорничке, и ти ли нищо не намери? - изтръгва ме от унеса познатият глас.
- Ами не, господине. За всяка друга дума намерих, но за "смисъл" не намерих определение, което да отговаря на моите разбирания.
- Ами разкажи ни тогава какви са твоите разбирания. - с иронична усмивка ме подканва той.
- Амииии... - измрънквам аз и усещам как червенината избива по страните ми. Нямам отговор на този въпрос. "Какво е смисъл? Какво наистина?", гърми в главата ми, но не успявам нищо да измисля.
- Опитай се да мислиш в другата посока. - помага ми той. - Какво се слува, ако няма смисъл?
- Ако кое няма смисъл? - питам аз объркано.
-
Ако нищо няма смисъл! - изкрещява той и аз се обърквам още повече. -
Какво правят хора, които не виждат никакъв смисъл в живота си?
-
Еми сигурно се самоубиват... - избърборвам аз и веднага ме хваща още
повече срам, че пак съм казала някакъв бисер, който ще бъде цитиран в
бъдеще.
- Точно така! - кима обаче одобрително учителят. - Това означава, че смисълът е условие на живота.
И аз кимам. След това той ме кара да прочета и другите определения и часът по философия продължава нормално…
***
***
Този
епизод от гимназиалния ми живот изниква в съзнанието ми една
декемврийска сутрин, докато прекосявам Берлин с влака, за да стигна на
работа. Седнала съм до прозореца и пред очите ми се сменят различни сиви
като балтона на учителя ми картини на немската зима, от време на време
прогорени от топлината на някой коледен базар. В ръката ми е сборник с
разкази на Калин Терзийски, който съм на път да прочета, а в главата ми
се мъдри въпросът "Защо?". Защо героите извършват постъпки, които ги
правят нещастни, пропиляват си живота и накрая дори убиват хора, които
обичат, или се самоубиват? Защо някой би писал за тях с такъв език,
почти толкова грозен, колкото самите сцени? Защо е толкова популярен в
България и защо печели дори международни награди? Изведнъж ми хрумва, че
въпросът "Защо?" винаги е свързан със смисъла на нещата. Героите на
Терзийски не намират смисъл в реалността, в която живеят. Той самият
явно също не намира смисъл в това, да търси смисъла, и затова се опитва
да каже на читателите си също да престанат да го търсят. При него всичко
е безсмислено, сиво и отегчително. Също като "Погнусата" от реалността
на Жан-Пол Сартр. Също като пепелявата берлинска зима през януари без
коледните базари, без светлините и миризмата на греяно вино. О,
извинете, може би все пак с виното, не за друго, ами защото Терзийски
все за алкохолизма пише…
***
***
И
така, какво е смисъл? Смисълът е нещо екзистенциално важно, както е
модерно да се казва, условие за живот. Само че не просто за биологичното
съществуване, както отбеляза учителят ми по философия в гимназията, ами
за истинския живот, онзи отвъд физически неща като храната, пиенето,
лошото време и подобни. Най-важното нещо на смисъла е, че е нещо като
очила на реалността: дали ще тя ще бъде сива, грозна и скучна, или
топла, пъстра и вълнуваща, е наше собствено решение. Затова и начинът,
по който осмисляме живота си, не е просто резултат от някаква преценка,
ами е най-важната предпоставка на нови преценки, основата, върху която
строим бъдещето си.
0 Коментар(а):
Публикуване на коментар