За хамстерите и хората

сряда, март 25, 2015 0 Коментара

Снимка: Chinchiller92
Колко мнооого неща съм планирала само! Впечатляващо! След шест години в Германия съм способна да предвидя и менюто за бала на непланираните си внуци, все пак за всичко трябва да се помисли на време. Сигурно сте чували за немската радио-програма, в която водещите преди няколко години разиграха ковчег. А може и да не сте, българите нито умираме от нетърпение да си планираме кончината, нито ни е сладко да говорим за нея. Докато за германците това си е продължение на естеството и съответно също толкова неминуемо. Та играта сама по себе си отговаряше на критериите на медийните забавления. Като някогашните загадки по местното радио – задават ти малоумен въпрос и можеш да се ощастливиш с албум на Екстра Нина, който трябва да отидеш да си вземеш от офиса, тоест от някой гараж в квартала. Германците са над тези (и много други) неща, те мислят перспективно, все пак русите каки са мимолетна радост (славянската душа за малките неща живее), но всеки рано или късно има нужда от...дървено легло с капак да го наречем и германците планират ли планират. Защото времето лети. „И тичай, хамстере, тичай, колелото се върти!“

Къде съм аз в целия този source code? Някъде между Момо и Алиса, емоционално имам предвид, нито съм бездомна, нито пия сиропи за смаляване или обратно, основно поради липса на дистрибутори на немска територия. До степен съм господар на времето си и негова трагична жертва. Иска ми се да порасна, както на Пинокио му се иска да бъде „истинско момче“, от друга страна предпочитам да вярвам, че някой ден може съдбата на Бенджамин Батън да сполети човечеството и да започнем да стареем наобратно, на връщане към детството. Защото в противен случай или ежедневно те гонят хората със сивите костюми, или и ти се дегизираш като тях, уж да ги заблудиш, а впоследствие заблуждаваш себе си, че не си се претопил в един бързащ, мърморещ, „сериозен човек“ и така до...края, да речем.

Снимка: Russ Sanderlin
НО докато аз припиликвам с часовник в ръка като вечно закъсняващия заек при Алиса, една приятелка ме приземи обратно към земната ос с един необорим факт, сподели ми, че майка й е диагностицирана с алцхаймер. Новина, която даде повод за дисекция на ежедневните ни (ненужни) суетни. Планове имам и сега в календара до края на месец юни (не уточнявам годината). А нейното семейство вече няма да може да планира дори настоящия ден, защото не можеш да планираш и да озаптиш нещо, което не ти принадлежи. Като времето примерно. 

Времевото възприятие е до степен културно предопределена величина. Още Хофщеде го класифицира (било то полихронно или линеарно) като фактор, вариращ според културната принадлежност. Докато западноевропейците (колкото и грубо да звучи подобен етикет, обобщаващ обидно много националности) възприемат времето като линеарна величина и се страмят към дългосрочното му овладяване, то българите... както обикновено сме си „бам башка“. „Обичаш ли да планираш, да тичаш постоянно нанякъде и да се прибираш вкъщи само, за да преспиш?“ Това ме попита моята снаха малко преди да завърша гимназия, когато тя вече следваше съответния ритъм. „Да, да, точно това искам!“, изписуквах като новоизлюпено крилато в инкубатор. „Е, значи Германия е точно за теб.“ 
Така смятах и аз доста време. Свикнах и то до степен, че организираността на немското ежедневие дори малко ми липсваше по време на еразъм-престоя в Испания, от друга страна, не случайно тогава избрах за емоционална почивка държава-антипод на немския обществен порядък. „Германия е точно за теб!“, продълважа да кънти в съзнанието ми. И изплува от там, от някое попрашасало чекмедже на литературните ми спомени, един глас, разливащ се като водопад над баналността на западноевропейското ежедневие: 
„А кога ще живеем?“ 
Снимка: DaDaAce